Khamis, 1 Disember 2022

𝐊𝐈𝐒𝐀𝐇 𝐏𝐄𝐌𝐈𝐌𝐏𝐈𝐍 𝐘𝐀𝐍𝐆 𝐔𝐍𝐆𝐆𝐔𝐋 - 𝟓

𝐊𝐈𝐒𝐀𝐇 𝐏𝐄𝐌𝐈𝐌𝐏𝐈𝐍 𝐘𝐀𝐍𝐆 𝐔𝐍𝐆𝐆𝐔𝐋 - 𝟓
𝗔𝗺𝗶𝗿 𝗔𝗯𝗱𝘂𝗹 𝗤𝗮𝗱𝗶𝗿 𝗯𝗶𝗻 𝗠𝘂𝗵𝘆𝗶𝗱𝗱𝗶𝗻  𝗮𝗹-𝗛𝗮𝘀𝗮𝗻𝗶 𝗮𝗹-𝗝𝗮𝘇𝗮𝗶𝗿𝗶
Amir Abdul Qadir bin Muhyiddin al-Hasani al-Jazairi (w.1300H/1808M-1375H/1883M) 

Beliau merupakan pemimpin agama dan ketenteraan yang berjuang melawan penjajah Perancis di Algeria pada pertengan kurun ke-19 Masehi. Bermula dengan pendidikan agama dan kesufian yang jauh daripada kancah perang, akhirnya beliau menyertai jihad melawan penjajah dengan berjaya menyatukan kabilah-kabilah sekitarnya sehingga berjaya mempertahankan tanah Algeria, buat beberapa tahun, daripada dirampas oleh penjajah Perancis yang dianggap paling maju dan kuat di Eropah. 

Beliau dilahirkan pada tahun 1808 di Mascara dan membesar dalam zawiah ayahandanya, Syeikh Muhyiddin al-Hasani yang merupakan seorang pemimpin Tarikat al-Qadiriah. Beliau berlaqab “al-Hasani” kerana bersambung nasab beliau kepada Imam al-Hasan bin Ali RA, cucunda Rasulullah SAW. 

Beliau mendapat pendidikan sejak kecil merangkumi ilmu akidah, fiqh dan kesusasteraan. Beliau selesai menghafal al-Quran pada umur 14 tahun dan seorang yang mahir dalam melantunkan syair. Ketika musim haji tahun 1825M, beliau berangkat bersama ayahnya ke Tanah Suci dan di sana mereka bertemu dan berbincang panjang dengan Imam Shamil, salah seorang mujahidin dan sultan kerajaan Qauqaz di wilayah Dagestan dan Chechya yang melawan Empayar Russia. Abdul Qadir juga terpengaruh dengan idea dan semangat pembaharuan dan pemodenan yang dibawa oleh Jeneral Muhammad Ali Pasha yang memimpin revolusi pemodenan Mesir dengan memajukan sistem industri, ketenteraan, kesusasteraan, kedoktoran dan perundangan di Mesir. Setelah selesai menunaikan haji, mereka pulang beberapa bulan sebelum Algeria diserang oleh Perancis. 

Apabila Algeria dijajah Prancis pada tahun 1832 M, ayahnya diangkat sebagai Amirul Mukminin (Pemimpin orang-orang beriman) dalam satu persidangan yang dihadiri pelbagai kabilah dari wilayah barat Alteria. Ayahnya menolak dengan alasan dia sudah terlalu tua. Lantas, Abdul Qadir diangkat sebagai Amirul Mukminin menggantikan ayahnya dan pertabalan itu berlangsung di Masjid Agung Mascara. Maka bermulalah episod kepimpinan beliau dalam mencorak sejarah Algeria. Dalam masa hanya setahun, Abdul Qadir berhasil menyatukan kabilah-kabilah dari pelbagai wilayah, memberikan pertarungan sengit kepada penjajah Perancis sehingga akhirnya berjaya memaksa Perancis berunding dan menyepakati perjanjian damai yang diberi nama Treaty of Tafna (“Piagam Tafna”). Maka berdirilah kerajaan berdaulat di bawah Amirul Mukminin Abdul Qadir al-Jazairi al-Hasani selama beberapa tahun sebelum pihak Perancis dengan segala tipu daya dan kelicikan menjatuhkan Abdul Qadir daripada pemerintahan serta mengasingkan dan menahan beliau di Toulon, Selatan Perancis. 

Beliau terkenal di mata dunia Islam dan Barat sebagai pemimpin yang mempromosi idea-idea bagi hak asasi manusia. Ini berikutan sikap beliau yang menyedikan perlindungan bagi orang-orang Kristian dalam satu peristiwa pembunuhan beramai-ramai anti-Kristian oleh kaum Druz pada tahun 1860 di Dimasyq, sedangkan golongan Kristian pernah bermusuhan dengan beliau. Peristiwa ini mengorbankan 3000 nyawa manusia. Abdul Qadir sebelum itu telah memberitahu kepada pihak Perancis bahawa konflik yang berlaku sangat gawat dan membimbangkan, namun pihak Perancis tidak mengambil tindakan yang sepatutnya. Apabila berlakunya peristiwa pembunuhan beramai-ramai itu, Abdul Qadir bersama para tenteranya  sendiri memberikan perlindungan kepada sekumpulan besar orang Kristian termasuklah ketua-ketua konsulat dan kumpulan agama, termasuk warga Perancis, seperti Sisters of Mercy, di dalam rumahnya sendiri. Mereka bercerita:

“Kami berada dalam keadaan riuh rendah. Kami begitu yakin bahawa ajal kami sudah tiba... Dalam situasi kematian yang tak dapat digambarkan, penuh dengan kecamuk dan haru biru, tiba-tiba Kerajaan Langit menghantar Penyelamatnya! Lalu Abdul Qadir muncul, dikepung dengan bala tentera Algerianya, seramai 40 orang. Dia menunggang kuda tanpa senjata; kelihatan segak dan menenangkan, sehingga secara aneh menenggelamkan hiruk pikuk dan kacau bila yang sedang melanda di serata tempat.”

Beliau dipuji sebagai satria patriotik dengan gelaran Jugurtha Moden kerana berjaya menggabungkan para pemimpin agama dan politik dalam siri-siri kempen menentang penjajah, sehingga beliau digelar oleh Ahmad Bouyerdene, “Wali dalam kalangan putera, putera dalam kalangan wali.”

Seorang diplomat Inggeris, Kolonel Charles Henry Churchill (1807-1869 M) menceritakan pada suatu hari seorang Uskup agama Kristian menulis surat kepada Abdul Qadir. Surat itu berbunyi:

“Tuan tidak mengenaliku, tetapi pekerjaanku adalah melayani Tuhan, dan atas namaNya mencintai seluruh manusia, anak-anak dan saudaranya. Apabila aku mengendarai kuda, aku tidak takut akan kegelapan malam maupun deru angin. Aku sanggup hadir di depan pintu tenda tuan dan memanggil-manggil tuan. Jika tilikanku tentang tuan tidak salah, tuan pasti tidak akan menolak permintaanku. Bebaskan saudaraku yang malang itu, tapi aku tidak bisa datang sendiri... Saya tidak memiliki emas dan perak untuk ditawarkan kepada tuan. Satu-satunya yang boleh saya berikan adalah doa yang tulus dan rasa terima kasih yang dalam dari keluarga yang membuatku menulis surat ini. Berbahagialah orang yang penuh belas kasih, karena mereka mendapatkan rasa belas kasihan”

Surat berkenaan sebenarnya ialah permohonan untuk melepaskan seorang tahanan perang yang merupakan suami kepada seorang ahli jemaah perempuan uskup itu di gerejanya. Abdul Qadir membalas surat uskup itu dengan mengatakan:

“Aku telah menerima surat tuan, apa yang tuan minta sama sekali tidak mengejutkanku kerana peribadi suci tuan. Namun demikian, izinkan aku mengambil perhatian pada gelaran tuan, sebagai ‘pelayan Tuhan’ dan ‘teman manusia’. 

Seharusnya tuan menuntut tidak hanya kebebasan seorang tawanan sahaja, tetapi semua orang Kristian yang telah menjadi tawanan perang. Dua gelaran itu sepatutnya membuatkan tuan tidak akan merasa puas dengan membebaskan dua atau tiga ratus orang Kristian, justeru tuan juga wajib memperbanyak jumlahnya seramai bilangan orang-orang Islam yang merana di penjara tuan!” 

Hasil daripada kebijaksanaan dan insaf dalam dua individu ini, maka pada 21 Mei 1841 M berkalulah peristiwa bersejarah apabila kerajaan Islam Algeria dan pihak Kristian melakukan pertukaran tawanan perang di Sidi Khalifa. Tidak cukup dengan itu, Abdul Qadir menghadiahkan sebilangan besar kambing-kambing betina yang gemuk dengan susu dan anak-anaknya sebagai sumber makanan dan hiburan kepada uskup berkenaan kerana mendapat tahu uskup itu membela dan mengambil anak angkat daripada anak-anak mangsa peperangan. 

Churchill akhirnya menyimpulkan peribadi Abdul Qadir dengan pujian, “hampir tak tertandingi dalam sejarah peperangan.” Menurut Churcill, beliau memberikan kebebasan terhadap setiap tawanan perang untuk melaksanakan ajaran agamanya. Ini termaktup dalam surat Abdul Qadir kepada gereja:

“Kirimkan seorang paderi ke perkhemahan tawananku. Aku menghormatinya sebagai pelayan Tuhan dan wakil kamu. Dia akan berdoa dengan para tahanan setiap hari, menghiburkan mereka dan menjadi penghubung mereka dengan keluarga mereka. Justeru, dia boleh menjadi wasilah bagi tahanan untuk mendapatkan duit, pakaian, buku, surat atau segala sesuatu yang mereka inginkan, agar dapat meringankan sukarnya hidup sebagai tahanan.”

Bahkan beliau pernah membebaskan semua tawanan perang Perancis dengan mengatakan, “tanpa makanan untuk diberikan dengan baik, Islam tidak mengizinkan aku untuk menahan mereka sebagai tawanan.” Mereka di hadapan Abdul Qadir diperlakukan seperti tamu. Beliau sering mengirim mereka makanan dari dapurnya sendiri. Mereka diberikan pakaian yang baik untuk dikenakan. 

Disebabkan sikap beliau yang begitu terpuji, tidak sedikit daripada tawanan Prancis menawarkan diri memeluk Islam. Pernah suatu ketika ada seorang tawanan Perancis yang berkata dengan berani di hadapan Abdul Qadir: “Aku tidak akan meninggalkan agamaku! Kau boleh memenggal kepalaku, tapi membuatku tinggalkan Kristian, itu tidak mungkin berlaku!”

Abdul Qadir tersenyum dan berkata, “Bersabar dan tenanglah, hidupmu aman denganku. Aku menyukai ungkapan semacam itu. Kau adalah seorang pemberani dan setia, serta layak dihargai. Aku lebih menghormati keberanian dalam agama daripada keberanian dalam perang.” 

Ketinggian budi pekerti beliau ini membuatkan orang-orang atasan ketenteraan Perancis bingung. Mereka memerintahkan para tahanan Perancis yang dilepaskan oleh Abdul Qadir tidak menceritakan kebaikannya kepada tentara Prancis lainnya. Jika ada yang ingkar, mereka akan dihukum secara tentera. Tetapi tidak sedikit tentera Perancis yang menjadi Muslim.

Keteladanan Abdul Qadir telah diakui masyarakat dunia yang mencintai keamanan sehingga di Amerika Syarikat terdapat bandar yang dinamakan Bandar Elkader di Iowa. Timothy Davis, John Thompson dan Chester Sage yang membuka bandar itu nama Elkader pada tahun 1846 sebagai bentuk penghormatan atas sikap beranian, murah hati dan kemanusiaan Amir Abdul Qadir al-Jazairi. 

William Makepeace Thackeray (1811-1863 M), seorang sasterawan Inggeris, menulis puisi khusus untuk Amir Abdul Qadir dengan judul The Caged Hawk at Touloun (Burung Lang yang Terpenjara di Touloun) yang menggambarkan keberanian, ketenangan dan kemurahan-hati Amir Abdul Qadir, serta kelicikan Prancis dalam menjebaknya hingga beliau ditangkap dan dipenjara di Touloun, Perancis. Bahkan Abraham Lincoln pernah mengirimkan hadiah sepasang pistol sebagai bentuk penghormatan kepadanya.

Sebenarnya, jika kita meneliti sikap yang ditunjukkan oleh Abdul Qadir, kita akan lihat contoh ketara yang diwasiatkan oleh Nabi Muhammad SAW. Firman Allah Taala:

وَيُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَىٰ حُبِّهِ مِسْكِينًا وَيَتِيمًا وَأَسِيرًا
Maksudnya: “Mereka memberikan makanan yang disukainya kepada orang miskin, anak yatim, dan orang yang ditawan.” 
(Surah al-Insan: 8)

Sumber daripada FB Tuan Guru Datuk Dr. Zulkifli Mohamad Al-Bakri

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Ucapan Marzuki Ong - EID MUBARAK